5 ting du bør ta hensyn til ved valg av e-handelsemballasje

Å bestille varer på nett er for mange den mest bekvemme måten å handle på. E-handelen har åpnet en verden av muligheter for forbrukerne med nettsteder der du kan sammenlikne og kontrollere priser. Men mange online-shoppere vet også at det kan innebære en del vanskeligheter å handle online - produktet tilsvarer kanskje ikke forventningene eller det kan til og med komme fram skadet. 

Vi gir deg tipsene på hvilke emballasjetyper som er best egnet å sende via posten, og hva du som e-handelsvirksomhet bør tenke på.

1. Legg vekt på emballasjens utseende

På samme måte som at nettbutikken din har et trivelig utseende og god brukervennlighet, er det like viktig at emballasjen din oppfattes på samme måte. På samme måte som om du skulle investere i fine butikkdisplayer og enkel tilgang til produkter og personale i en butikk, bør emballasjen til dine produkter være like grundig gjennomtenkt. 

   

2. Skap et sterkt varemerkebudskap

Online-kunder står overfor en overflod av valg når det kommer til hvor de skal kjøpe sine varer. Virksomheter som forsøker å bygge kundelojalitet i et stadig mer desentralisert marked må legge varemerket i hendene på forbrukerne. Dette handler delvis om hvordan produktene presenteres og hvilket budskap som kommuniseres til kunden. Emballasjen bør speile din virksomhets varemerke og verdier. 

   

3. Maksimer overskuddet med gjennomtenkt format og størrelse

Med en godt planlagt emballasje som omslutter og beskytter produktet kan du redusere fyllmaterialet i esken. Papir, bobleplast og chips kan reduseres, noe som også er bra for miljøet. Samtidig beskyttes produktet fordi det ikke ruller rundt inne i esken. Det finnes i dag en mengde smart postemballasje på markedet med integrert beskyttelsespapir samt plastfolie og innredning som holder produktet på plass. 

   

4. Fokuser på god produktsbeskyttelse

For å sikre at produktene dine kommer fram til kundene i god stand må emballasjen være sterk nok til å motstå trykket fra palloppbevaring, bevegelser under transport og plutselige støt i leveringsprosessen. Det finnes flere smarte emballasjetyper som har integrerte beskyttelseegenskaper som omslutter godt og som beskytter mot støt. 

E-handelsesker, for eksempel, har støtdempende egenskaper og lukkes av seg selv. De standardiserte størrelsene passer dessuten i postkassen. 

Vatterte konvolutter inneholder bobleplast og er samtidig selvlåsende. Passer perfekt for utsendelse av skjøre, mindre produkter. 

   

5. Pass på at du har en god retur-policy.

Det er viktig at kundene dine skal være fornøyde med varene du leverer, men det er like viktig at kundene er sikre på at de varene de sender tilbake ankommer virksomheten din og behandles så snart som mulig. 

Å legge ved for eksempel returetiketter eller en retureske bygger tillit hos kunden og forbedrer sannsynligheten for at en misfornøyd kunde likevel blir en tilbakevendende kunde, og kanskje til og med snakker godt om varemerket ditt. 

Bruk gjerne vår komplette guide for postemballasje, der vi lister opp våre samtlige postemballasjetyper og hva de best brukes til. I guiden vise vi også hvilke mål og vekt som ulike postemballasjetyper kan håndtere.

Kontakt oss gjerne for en dialog.