Med nye, tilpassede emballasjeløsninger kunne Norsk Bildelesenter halvere pakketiden – samtidig som de helt sluttet å bruke tape.
Norsk Bildelesenter (Bildeler.no) ble grunnlagt i 1990 og har i over 35 år importert og solgt bildeler. Selskapet fokuserer på biler som er eldre enn fem år og dekker i dag over 90 % av behovet for slitasje- og servicedeler i det norske ettermarkedet – med bildeler til 39 bilmerker. Målet er å tilby deler som tilsvarer originalkvalitet til noen av markedets beste priser.
Samtalene mellom Boxon og Norsk Bildelesenter startet i 2022, med en tydelig utfordring: å utvikle emballasjeløsninger som var bedre tilpasset deres brede produktsortiment – både når det gjelder form, størrelse og håndtering.
Målet var å:
• Redusere mengden luft i hver forsendelse
• Effektivisere pakkingen
• Redusere belastningsskader hos de ansatte fra blant annet taping og bretting
Ved prosjektets oppstart brukte kunden 12 ulike standardesker, store mengder plastbasert fyllmateriale – og nærmere 2000 ruller tape i året.
Samarbeidet har vært enkelt, og det har vært mulig å ha mange baller i luften. Sammen fanget vi de ballene som ga den beste helhetsløsningen. I etterkant var det også god oppfølging, og vi ble spurt om vi ønsket endringer.
Boxon tar det også på største alvor hvis noe er utenfor normalen. Innovativ tenkning kombinert med gammeldags kundeservice," sier Rune Aas fra Norsk Bildelesenter.
Sammen utviklet vi en ny emballasjeportefølje med fem tilpassede esker med justerbar høyde.
Dette innebar:
En av de største gevinstene kom med en ny, spesialtilpasset eske for diagnostiske verktøy. Den skreddersydde konstruksjonen reduserte volumet med 60 % sammenlignet med den tidligere løsningen, noe som førte til både lavere materialforbruk og at behovet for bobleplast forsvant helt.
For å øke kundeverdien ytterligere ble det integrert en QR-kode i esken som leder direkte til en digital manual for verktøyet.
Norsk Bildelesenter har vært en veldig spennende kunde å samarbeide med, fordi de har utfordret oss til å finne gode løsninger som hjelper dem i hverdagen. Tidligere brukte de nesten utelukkende standardesker, og sammen har vi utviklet nye og bedre løsninger.
De fokuserte ikke bare på pris, men på at løsningene skulle gi merverdi utover besparelser i kroner.
Vi har nå samarbeidet i to år og ser frem til videre samarbeid og utvikling sammen med dem," sier Frank Vee, Account Manager hos Boxon.