Mediqs lange og interessante historie starter i 1899 i Nederland, der flere apotekere gikk sammen og startet et innkjøpskooperativ. Hovedformålet var å beskytte allmennheten mot uautorisert salg av legemidler. Etter ca. 100 år begynte man å kjøpe opp apotek, og på begynnelsen av 2000-tallet hadde selskapet ekspandert til flere land og innen ulike nisjer.
I dag er Mediq en ledende leverandør av helsemateriell og medisinsk utstyr innen helsevesenet i 14 land og har rundt 4000 ansatte. Hovedkontoret ligger fortsatt i Nederland, nærmere bestemt i Utrecht.
Mediq forsyner det skandinaviske markedet med helseprodukter fra sine 5 lokasjoner, 3 i Sverige, en i Danmark og en i Norge.
Da Mediq sendte ut sin anbudsforespørsel på bølgepapp, ønsket de å finne en felles partner for det skandinaviske markedet. I 2015 inngikk Boxon og Mediq en avtale etter en grundig gjennomført forhandling.
Ved å redusere antall eksisterende emballasjeleverandører oppnådde selskapet en mer kostnadseffektiv innkjøpsøkonomi. Leverandøroptimalisering har mange fordeler, for eksempel forbedret kvalitetssikring, økte besparelser og redusert ressursbehov.
Ved å samle innkjøpene hos Boxon kunne Mediq også få en enklere bestillingsprosess, samt faste leveringsdager for å kunne styre leveringsflyten av emballasjematerialet. Mediq legger inn bestillingene sine direkte på boxon.no og Boxon leverer i henhold til et bestemt tidsstyrt skjema.
Jimmy Björk, avtaleansvarlig hos Boxon, og Patrik Vilhjalmsson hos Mediq er fornøyd med samarbeidet og ser frem til neste steg.
Vi er veldig fornøyde med samarbeidet med Boxon, sier Patrik Vilhjalmsson i Mediq.
Et potensielt stort besparingsområde var å se om man kan effektivisere den interne flyten, ved å se over pakkeprosessen, pakkestasjoner, med mer. Boxon skal også se nærmere på Mediqs behov for merking, et område som Boxon er spesialister innenfor.
I Boxon forsøker vi å arbeide grenseløst ved å formidle kunnskap og implementere vellykkede løsninger over landegrensene, men også mellom våre forretningsområder.
Hvis vi ser at vi kan tilføre noe til kunden, er det en selvfølge å arbeide slik. Det gjør det hele mer stimulerende og utfordrende. Vi lærer av hverandre, og det vinner vi alle på til slutt, både vi og kunden, avslutter Jimmy Björk med.