03.07.2019
Vi føler alle betydningen av å gjøre et godt førsteinntrykk. En etikett som løfter varemerket ditt blir stadig viktigere. Vår prepress-avdeling har fokus på akkurat dette.
Vi har møtt Mattias, som jobber i avdelingen for å komme inn bak kulissene og se hvordan de jobber.
Hvordan starter dere når dere skal lage en kundeunik etikett?
– Den første kontakten er som regel via e-post eller telefonsamtaler direkte til oss, via kundesupport eller selgere. Når vi kobles inn, diskuterer vi med kunden om farge, form og hvilken type informasjon de vil ha på etiketten. I denne situasjonen lager vi også som regel en råskisse og en vurdering av kostnaden.
Hvilken info vil dere ha fra kunden?
– Etter en første diskusjon utarbeider vi et forslag i prepress-avdelingen. På dette tidspunktet sender kunden gjerne logoen sin til oss og til og med en grafisk profil hvis de har en slik. Alt lignende materiale gjør det lettere for oss fordi vår oppgave er å få en følelse av hva varemerket står for og hvordan vår kunde vil at det skal formidles videre til kundene deres.
"Vår oppgave er å få en følelse av hva varemerket står for.
De siste trinnene – før alt er klart - hvordan ser de ut?
– Vi sender et forslag til kunden som sjekker om etiketten ser ut som de vil, eller om det er nødvendig å gjøre endringer. Når korrekturen er godkjent, legger vi inn en ordre og sørger for at fargene stemmer overens med korrekturen. Det er ekstra viktig å få riktig farge, og i avdelingen vår har vi kunnskapen om hvordan ulike etikettmaterialer tar opp og gjengir farger når de går gjennom ulike trykkpresser.
Takk Mattias, nå har vi full oversikt over hvordan det går til når en legger til verdi gjennom etiketter som tydelige budbringere på våre kunders produkter!